Siunčiami duomenys...

 

Viešojo ir privataus sektorių bendradarbiavimo galimybės

  • Vakarai LT
  • 2006, rugsėjo 11, 09:39
  • 29176 peržiūrėjo
  • 0 komentavo
ppp2

Klaipėdos regiono plėtros agentūros ir jos partnerių iš Ispanijos, Austrijos, Graikijos bei Švedijos kuruojamas projektas „Interco PPP“ suteikia galimybę plėtoti viešojo ir privataus sektorių bendradarbiavimą Klaipėdos regione. Projekto, kurį finansuoja fondas „INTERREG IIIC East JTS“, tikslas – propaguoti į Lietuvą nedrąsiai žengiančią naujovę – Vakarų šalyse jau porą šimtmečių gyvuojančią viešojo ir privataus sektorių partnerystę, padedančią įgyvendinti projektus, reikalaujančius didelių kapitalo investicijų, efektyviai sprendžiančius visuomeninės infrastruktūros plėtros problemas.

Angliškai „public private partnerships“ arba tiesiog lengvai įsimenantis junginys 3P reiškia susitarimus tarp valstybinio ir privataus sektoriaus plėtojant visuomeninę infrastruktūrą, tenkinant būtinus bendruomenės poreikius ar teikiant kitas su tuo susijusias paslaugas. Ne vieno šimtmečio Vakarų šalių patirtis parodė, kad 3P bendradarbiavimas mažina investavimo riziką, harmoningai derina atsakomybę ir pelno pasidalinimą tarp privataus kapitalo ir viešojo sektoriaus.

Visuomenei naudingas bendradarbiavimas

Pasak Klaipėdos regiono plėtros agentūros (KRPA) direktoriaus Stanislovo Bielinio, 3P aspektai gali būti labai įvairūs, tačiau Vakarų šalyse vyrauja viešosios infrastruktūros projektai – daugiausia statybos, kuriose dalyvauja privatus ir valstybinis sektoriai. Visuomenė seniai įvertino, kad abu šie sektoriai turi tik jiems būdingų gerųjų savybių, kurios naudingos bet kurio projekto sukūrimui ir įgyvendinimui.

Partnerių dalyvavimas ir atsakomybė įgyvendinant projektus gali būti skirtinga, griežtų taisyklių nėra: vienais atvejais reikšmingesnis būna privatus sektorius, kitais - dominuoja viešasis sektorius. Viešasis sektorius reikšmingas tuo, kad jis paprastai geriau supranta visuomenės poreikius, efektyviai kontroliuoja viešosios infrastruktūros projektų įgyvendinimą, nesiorientuoja tik į gryną pelną.

Vakarų šalyse seniai pastebėta, kad 3P efektyvumą lemia geriausiųjų viešojo ir privataus sektorių savybių harmonija: privatus kapitalas paprastai siekia efektyvesnio valdymo ir rezultato, o viešasis sektorius kontroliuoja projekto vykdymo kokybę ir sprendžia, kiek jis naudingas, būtinas visuomenei. Viešasis ir privatus sektoriai turi savų privalumų, jų integracija padeda optimaliai plėtoti visuomenei reikšmingus infrastruktūros plėtros projektus.

3P – akivaizdus rūpestis žmogumi

„Pavyzdžiui, Didžiojoje Britanijoje 3P metodo prasmė ypač akivaizdi sveikatos apsaugos, švietimo srityse. Šiuo metu Anglijoje yra daugiau nei keturios dešimtys modernių ligoninių, kurių statyba, aprūpinimas šiuolaikine diagnostine technika įvyko 3P dėka. 3P jau seniai pripažinta mokyklų plėtros, visos jaunimo švietimo kokybės gerinimo priemone. Iki 2005 metų 3P dėka Anglijoje pastatyta per 2400 mokyklų“, - pasakojo S.Bielinis.

Didelių miestų plėtra susiduria su nelengvai sprendžiama kokybiško geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų šalinimo problema. Visoje Europoje tokio pobūdžio projektus padeda spręsti 3P. Privatus sektorius suinteresuotas plėsti vandentiekio ir kanalizacijos tinklus, į šių tinklų plėtrą investuoja milžiniškas lėšas, sukuria ir teikia kokybišką paslaugą, o panaudotos lėšos palaipsniui sugrįžta nuomojant sukurtą vandentiekio infrastruktūrą.

Milijonai europiečių automobilių vairuotojų gali džiaugtis 3P veiksmingumu važinėdami geriausiomis autostradomis, tuneliais, tiltais, kurios pagrįstai galima laikyti statybų stebuklu. Tačiau šiuolaikinių kelių infrastruktūros plėtra – ypač didelių kapitalo investicijų reikalaujantys projektai, todėl čia privataus kapitalo dalyvavimas būtinas. Vakarų automobilistai seniai susitaikė su mintimi, kad už gerus, saugius kelius reikia mokėti, tačiau juk mokama už ypač gerą kokybę. 3P metodas pastebimai pagreitina kelių statybą, o naudojant privatų kapitalą taupomos valstybės lėšos.

Sėkminga ir veiksminga 3P partnerystė daugelyje Europos valstybių, miestų garantuoja didesnį visuomenės saugumą. Privačios kompanijos gana noriai investuoja į technologijas, užtikrinančias visuomenės saugumą, o policijai suteikiama galimybė daugiau dėmesio skirti tiems didžiųjų miestų rajonams, kurie garsėja dideliu nusikalstamumu.

3P lengvina krizių pasekmes

Statistika liudija, kad Vakarų Europos miestuose iš 100 įvairių vykdomų projektų apie 40 įgyvendinama 3P dėka. Šio bendradarbiavimo nauda vis didėja, nes visuomenė, vertindama ir naudodamasi įgyvendintais projektais, aktyviai palaiko 3P susitarimus. Sėkmingas 3P bendradarbiavimas mažina nedarbą, skatina gyventojų ir dirbančiųjų motyvaciją, įgyvendinti projektai apskritai žadina didesnį pasitenkinimą pasiektais rezultatais.

3P nepakeičiamas ekonomikos smukimo, krizių metu. Lėto ekonomikos augimo ar smukimo laikais mažėja valstybių biudžeto lėšos, biudžetas nepajėgus tenkinti daugelių visuomenės porėkių. 3P padeda efektyviau subalansuoti biudžeto pajamas ir išlaidas, neužkrauti per didelių mokesčių naštos gyventojams.

Tuo laikotarpiu, kai valstybė susiduria su įvairaus masto ekonominėmis problemomis, bendradarbiavimas 3P pagrindu gali užtikrinti pradėtų projektų tęstinumą, tolesnį daugelio paslaugų teikimą privataus kapitalo dėka. Privatus kapitalas ekonomikos krizių metu gali garantuoti, kad svarbiausi, reikšmingiausi visuomeniniai infrastruktūros projektai nesustos arba jie bus plečiami, o valstybės biudžeto lėšos bus naudojamos būtiniausioms reikmėms.

„Paminėti pavyzdžiai puikiai liudija, kokios svarbios visuomenei yra 3P galimybės. Mūsų agentūros tikslas – įvairiapusė Klaipėdos regiono plėtra. Projektas „Interco PPP“ – vienas iš būdų skatinti šią plėtrą pasitelkiant Vakarų šalių patyrimą viešojo ir privataus sektorių bendradarbiavime, padedant vystyti regiono infrastruktūrą“, - sakė S.Bielinis.

Šaltinis: Vakarai.LT

Įrašykite savo komentarą:

Pasiliekame teisę pašalinti nekultūringus, nesusijusius su tema, pasirašytus kito asmens vardu, pažeidžiančius įstatymus, reklaminius, kurstančius nelegaliems veiksmams komentarus. Privalome specialiosioms Lietuvos tarnyboms pateikti duomenis apie įžeidžiančių, smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokią neapykantą skatinančių komentarų autorius. Informuokite redaktorius apie netinkamus komentarus.