Kai "medžioja" Jūsų specialistus
Netikėtai Jūsų organizacijoje dirbančius aukšto lygio specialistus pradėjo vilioti "galvų medžiotojai". "Medžiotojas" pirmą kartą susisiekia su Jūsų įmonėje dirbančiu specialistu. Jo tikslas vienas - įkalbėti specialistą apsispręsti palikti Jūsų įmonę ir nuo šiol dirbti kažkam kitam. Pasireiškia pirmieji darbą destabilizuojantys veiksniai, tokie kaip nerimas, noras viską keisti, mintis, jog pagaliau mane pastebėjo ar įvertino. Netgi jei specialistas šiuo metu nė nemąstė apie galimybę ir poreikį keisti darbą, netikėtai jį apima azartas. Intriga kelioms dienoms žmogų gali įtraukti į transo būseną. Todėl dažnai organizacijoms, norinčioms apginti savo specialistus nuo "galvų medžiotojų", rekomenduojama apie tokio atvejo galimybes kalbėt atvirai. Ši tema neturėtų būti tabu.
Pinigai, statusas, atsakomybė
Tačiau atviri pokalbiai apie "medžiojimo" galimybes organizacijos neapsaugos nuo specialistų praradimo. Visgi pagrindinė priežastis, kodėl organizacija praranda specialistus,– neatitikimas tarp darbuotojo savęs vertinimo ir to, kaip jį vertina darbdavys. Kitaip tariant, galime skirti tris pagrindines priežastis: pinigai, statusas, užduočių pobūdis ir kiekis. Pinigai, kuriuos žmogus gauna už savo atliekamą darbą, išlaiko jį šioje darbo vietoje. Pinigai, kurių, jo nuomone, jis "negauna", specialistą skatina ieškotis naujo darbo. Užimamos pareigos ir suteiktas statusas išlaiko specialistą organizacijoje. Pareigos, kurių, jo nuomone, jis vertas, skatina ieškotis naujo darbo. Suteiktos atsakomybės ribos ir galimybė savarankiškai priimti sprendimus bei siekti tikslų išlaiko specialistą šiame darbe. Jo savęs vertinimas, kokios būtent užduotys jam savarankiškai būtų įveikiamos, skatina tokio darbuotojo aktyvumą darbo rinkoje. Kai darbuotojas vis dažniau užsimena, jog "mano visas darbas jau atliktas", "mano organizacija neturi ateities", "man trūksta savarankiškumo", "aš visiškai netobulėju, kasdien atlieku tik tai, ką jau senai puikiai išmokau", – pirmieji signalai, jog auga disproporcija tarp darbų, kuriuos darbuotojas atlieka, ir tarp tų, kuriuos jis norėtų atlikti. Taigi bet kuri iš trijų priežasčių, kai didėja neatitikimas tarp specialisto savęs vertinimo ir to, kaip jį vertina darbdavys, gali paskatinti specialistą keisti darbą. Tačiau jei specialisto savęs vertinimas pagal išvardytus tris punktus sutampa su darbdavio įvertinimu, likusius destabilizuojančius veiksnius galima bandyti nugalėti.
Ką daryti, kad tai neįvyktų?
Vieno recepto, kaip išvengti neigiamų "galvų medžioklės" pasekmių organizacijai, kai prarandami aukščiausią kvalifikaciją ir patirtį turintys specialistai, nėra. Kad darbuotojas medžioklės metu nežengtų organizacijai pavojingo žingsnio, galima tik patarti:
- Darbuotojas būtinai privalo žinoti artimiausius organizacijos planus, t.y. jam būtina parodyti organizacijos "rytdieną", kai viskas keisis tik darbuotojo naudai. Žinoma, patarimas galioja tik tada, kai organizacija yra pasirengusi viską keisti šio darbuotojo naudai.
- Vadovas privalo sau atsakyti – ar mums reikia šio specialisto? Ar mums tikrai reikia? Ar tas darbuotojas žino tai? Kas asmeniškai paskutinį kartą jam tai sakė? Ar jis tuo patikėjo? Ar teiravausi, kaip jis jaučiasi? Ko jis gali norėti šiuo metu? Ką padariau, kad specialistas norėtų iš savęs lygiai to paties, ko iš jo noriu aš? Ko jis tikisi? ir pan.
- Norėdami nugalėti "galvų medžiotojus", elkitės kaip jie. Kaupkite informaciją ir nuolat analizuokite darbo rinką. Ši informacija padeda iš anksto apsaugoti ne tik itin paklausių specialybių specialistus, bet ir tinkamai juos įvertinti pagal jau minėtus kriterijus: pinigai, pareigos, atsakomybės ribos. Tai gali padėti išvengti nemalonių netikėtumų. Raskite laiko savo darbuotojui, sužinokite, kuo jis nepatenkintas, ko tikisi, nori, ką planuoja. Supažindinkite jį su organizacijos vizija. Priminkite, koks gerbiamas ir reikalingas jis yra Jūsų organizacijai, prisiminkite, ką jau pasiekėte kartu, pasidžiaukite, pažvelkite kartu į ateitį. Laikas, skiriamas jau dirbantiems specialistams, padės sutaupyti laiko išteklius, skiriamus naujų kandidatų paieškai ir mokymams.
Šaltinis: Manager.LT