Vartotojų nuomonės formavimas naujosios tendencijos rinkodaroje ir rinkos tyrimuose
Jei paklaustumėte, kas šiuo metu yra didžiausia aktualija rinkodaros komunikacijoje, – atsakymas, manau, turėtų būti toks: rinkodara „iš lūpų į lūpas“ (angl. word of mouth; WOM).
Post reklamos epochoje, suabejojus reklamos vienvaldyste, rinkodaros specialistų akiratį nuolat – tarsi bangomis – užvaldo vis naujas burtažodis.
Dar visai neseniai tas burtažodis buvo „tiesioginė rinkodara“...
Informacijos, sklindančios „iš lūpų į lūpas“, svarba vartotojų nuomonei (požiūriui į prekės ženklą ir kt.) grindžiama įvairiais tyrimais. Štai ne taip seniai didelio atgarsio susilaukė tyrimų įmonės „Nielsen“ atliktas pasaulinis tyrimas, kuriame apklausta daugiau kaip 26 000 respondentų. Net 78 proc. apklaustųjų nurodė, kad pasitiki kitų pirkėjų rekomendacijomis. Tai 15proc. didesnis rodiklis nei antrojo pagal patikimumą šaltinio – reklamos, informacijos laikraščiuose[1].
Panašūs tyrimai ir apskritai WOM temos išpopuliarėjimas gali sudaryti įspūdį, kad pati informacija, sklindanti „iš lūpų į lūpas“, ir itin didelė šios informacijos svarba vartotojų (žmonių) nuomonei – tai naujas reiškinys. Nors toks įspūdis turi pagrindo, tačiau jis nėra visiškai teisingas. Taip, ne vienas veiksnys pastaraisiais dešimtmečiais galėjo sustiprinti WOM įtaką: 1) reklamos (informacijos) sklaidos kanalų defragmentacija, plėtojantis internetui ir kitoms technologijoms; dėl to sumenkęs atskirų anksčiau išskirtinę įtaką turėjusių kanalų vaidmuo; 2) dėl inerneto ir kitų technologijų didesnės žmonių galimybės bendrauti tarpusavyje (elektroninis paštas, mobilusis ryšys, blogai, socialiniai tinklalapiai ir t.t.); 3) gerėjantis žmonių išsilavinimas ir dėl to kritiškesnis požiūris į centralizuotą tradicinę žiniasklaidą, didesnis pasitikėjimas vienas kito nuomone ir kt. Visgi tiesa yra ta, kad informacija, sklindanti „iš lūpų į lūpas“, visais laikais įvairiausiose srityse turėjo didžiulę įtaką žmonėms apsispręsti. Išskirtinę WOM svarbą tyrimai patvirtindavo net ir reklamos klestėjimo laikais. Pavyzdžiui, dar 1955 m. JAV sociologai Paulas Lazarsfeldas ir Elihu Katzas įvertino, kad WOM daro septynis kartus didesnę įtaką vartotojams apsispręsti dėl prekės ženklo pakeitimo nei reklama laikraštyje arba žurnale[2].
Šaltinis: manager.lt/vartotoju-nuomones-formavimas-naujosios-tendencijos-rinkodaroje-ir-rinkos-tyrimuose/