Kaip parengti ryšių su visuomene planą
Ryšių su visuomene veiklos planas yra ryšių su visuomene vadybos pagrindas, nes:
- Padeda suderinti ryšių su visuomene veiklą su bendra organizacijos strategija.
- Leidžia koordinuoti įvairius ryšių su visuomene metodus bei priemones.
- Sudaro galimybes nustatyti ryšių su visuomene efektyvumą, trūkumus, pagrįsti veiksmus, koreguoti tolesnę veiklą.
- Pagrindžia ryšių su visuomene veiklai reikalingą biudžetą, išlaidas.
- Suderintas su organizacijos vadovybe ar užsakovu, ryšių su visuomene planas padeda išvengti nesusipratimų.
Ryšių su visuomene plano specifiką nulemia tokios skirtingos situacijos:
- Organizacijai tenka taisyti žalą, atsiradusią dėl jos pačios problemų ar visuomenėje susiformavusios situacijos (sumažėję pardavimai, avarija, klientams ar visuomenei padaryta žala, konfliktai, mažėjantis pasitikėjimas, neigiama nuomonė ir pan.). Vienkartinis ribotos trukmės planas.
- Organizacijai reikalinga specifinė vienkartinė komunikacijos kampanija (naujas produktas, paslauga, padalinys, reorganizacija ir pan.). Vienkartinis ribotos trukmės planas.
- Organizacija stengiasi nuolat palaikyti savo reputaciją, visuomenės supratimą bei paramą. Ilgalaikis nuolat koreguojamas planas su galimais vienkartiniais ribotos trukmės plano intarpais.
Bet kurio ryšių su visuomene plano sudedamosios dalys:
- situacija;
- tikslai;
- auditorijos;
- strategija;
- taktika: programa, kalendorinis planas;
- biudžetas;
- numatomas efektyvumo įvertinimas.
Situacija. Ryšių su visuomene pradinis taškas - problema, situacija bei organizacijos vadovų, užsakovų pateikiami ar ryšių su visuomene vadybininkų formuluojami organizacijos tikslai. Ryšių su visuomene plano pradžia yra tyrimas ar duomenų analizė, kuri patikslina, aiškiau apibrėžia situaciją, padeda nustatyti konkrečias problemas, tikslines auditorijas ir ryšių su visuomene veiklos tikslus. Pasirinkti tyrimo metodai priklauso nuo situacijos ypatybių bei galimybių (laiko, biudžeto).
Tikslai. Ryšių su visuomene tikslai turi būti suderinti su organizacijos tikslais, tikslinėmis auditorijomis, konkuruojančių ryšių su visuomene kompanijų bei informacijos kanalų tikslais. Ryšių su visuomene tikslai gali būti informaciniai ir motyvaciniai-skatinantys.
Auditorijos. Ryšių su visuomene plane turi būti nustatytos konkretiems organizacijos tikslams svarbiausios tikslinės auditorijos. Turi būti pateiktos esminės auditorijų charakteristikos, jų parinkimo pagrindimas, kanalai, kuriais įmanoma jas pasiekti, pagrindinės kanalų charakteristikos.
Strategija. Strategijoje trumpai pristatoma, kaip turėtų būti pasiekti tikslai. Gali būti viena, kelios kiekvienam tikslui ar auditorijai arba kelios alternatyvios strategijos. Turi būti nurodyta ir pagrindinė pranešimų idėja ar turinys.
Taktika. Tai smulkus planas, kuriame numatytos visos priemonės, pranešimai, kanalai, veiksmai, jų datos, atsakingi vykdytojai. Ryšių su visuomene veiksmų kalendorių svarbu suderinti su kitais organizacijos veiksmais, visuomenėje vykstančiais renginiais, sezoniškumu, žiniasklaidos ypatybėmis ir pan.
Biudžetas. Plane turėtų būti pateikta bent apytikslė sąmata, kartais keli alternatyvūs biudžetai, galimybė koreguoti programą pagal biudžeto pasikeitimus.
Numatomas efektyvumo įvertinimas. Šis plano skyrius glaudžiai susijęs su tikslais. Jau formuluojant tikslus turi būti atsižvelgta į būtinybę įvertinti pasiektus rezultatus. Numatomi vertinimo kriterijai, metodai, tikėtini rezultatai. Informaciniai tikslai gali būti įvertinami pagal pateiktų pranešimų kiekį ir pasiektą auditoriją. Motyvaciniai tikslai gali būti vertinami pagal klientų gausėjimą, pardavimų augimą ar remiantis nuomonių apklausomis. Gali būti numatytas ir programos užsakovo vertinimas.
Parengė VU Komunikacijos fakulteto docentė Vilija Gudonienė
Šaltinis: www.jonkus.lt