Siunčiami duomenys...

 

Viešojo ir privataus sektoriaus galimybės plėtojant viešąją infrastruktūrą

  • Vakarai LT
  • 2006, rugsėjo 11, 09:38
  • 62550 peržiūrėjo
  • 0 komentavo
ppp

Ne vienerius metus daugelyje Europos valstybių populiarus ir efektyvus viešojo ir privataus sektoriaus bendradarbiavimas vis dažniau skatina ir Lietuvos verslininkus siūlyti panašius projektus. Laužydami įsigalėjusias tradicijas, įveikdami dalies visuomenės narių nepasitikėjimą ir įstatymų netobulumą, verslininkai ryžtingai siūlo iniciatyvas, galinčias plėtoti įvairius infrastruktūros objektus, kurti naujas viešąsias paslaugas.

Konkurencija mažins paslaugos kainą

Vakarų šalyse populiarus viešojo ir privataus sektoriaus bendradarbiavimas (angliškai „public private partnership“ – PPP arba tiesiog 3P) daugybe atvejų padėjo sukurti ar plėtoti ypač svarbius infrastruktūros objektus ar paslaugas, naudingas visuomenės daugumai.

Klaipėdoje veikiančios UAB „Koris“ direktorius Gintautas Mumgaudis puoselėja viltis apie projektą, kuris daugumai gyventojų palengvintų atsiskaitymą su suteiktas komunalines paslaugas.

„Šių metų pradžioje buvo daugybė nepatenkintų žmonių, paštui nesudarius sutarčių dėl mokesčių už komunalines paslaugas priėmimo. Bankai už kiekvieną mokėjimą nustatė įkainius, sunkiai pakeliamus mažas pajamas gaunantiems žmonėms, už komunalinių mokesčių mokėjimą mažiau moka tik besinaudojantys internetu. Firma „Koris“ – ne naujokė kuriant įvairias programas, palengvinančias atsiskaitymus, o šiuo metu baigiame suderinti dar vieną naują paslaugą – suteikti galimybę žmonėms už komunalinius mokesčius atsiskaityti prekybos centrų kasose, spaudos kioskuose, degalinėse“, - kalbėjo G.Mumgaudis.

Pasak G.Mumgaudžio, techniškai tai padaryti ne taip jau nesunku, svarbus tik visų šalių susitarimas įdiegiant naują paslaugą. Už komunalines paslaugas mokant prekybos centruose nebus sunku įvesti netgi įvairių skaitiklių duomenis.

G.Mumgaudis tikisi, kad įgyvendinus šį projektą pastebimai prasiplės komunalinių mokesčių rinkėjų rinka, didės jų tarpusavio konkurencija, o naudos iš to turės visi vartotojai, gerės viešosios paslaugos.

Naudinga informacijos sklaida

Klaipėdos regiono plėtros agentūros direktorius Stanislovas Bielinis sakė, kad į jo vadovaujamą įstaigą kreipiasi vis daugiau verslininkų, viena ar kita forma siūlančių, kalbančių apie naujas viešojo ir privataus sektoriaus bendradarbiavimo galimybes. S.Bielinio nuomone, verslininkų iniciatyvas skatina vis labiau plintanti informacija apie 3P praktiką ir tradicijas Europos Sąjungoje, panašių projektų įgyvendinimas Lietuvoje.

„Gyvename laikotarpyje, kai plintanti informacija apie 3P skatina dalį verslininkų labiau domėtis savivaldybių gyvenimu, problemomis, planuojamais vykdyti projektais. Tai – lyg savotiškas sniego kamuolys, kuris vis didėdamas – o valdžios atstovams ir verslininkams vis dažniau surandant bendrą kalbą, – padės įgyvendinti ne vieną infrastruktūros ar viešųjų paslaugų plėtros projektą. Svarbu šiame kelyje nekurti dirbtinų kliūčių“, - kalbėjo S.Bielinis.

Pasirinkimo alternatyva

Akcinė bendrovė „Hidrostatyba“ Kaune koncesijos pagrindais stato svarbų M.K.Čiurlionio tilto transporto mazgą. Privati bendrovė ne tik pastatys, bet 23 metus prižiūrės ir remontuos transporto mazgą, kurio vertė - apie 139 milijonai litų.

Gargždų bendrovės „Hidrostatyba“ valdybos pirmininkas Jonas Dumašius pasakojo, kad projektas pradėtas įgyvendinti po didelių Kauno politikų diskusijų, abejonių ir nuogąstavimų. Pasak J.Dumašiaus, bene pirmą kartą Lietuvoje statomas miestui toks svarbus transporto mazgas, tačiau tam, kad sumanyti darbai pajudėtų iš vietos, reikėjo daug laiko, diplomatinių sugebėjimų, įtikinėjimų.

„Neabejoju, kad kada nors išankstinės žmonių nuostatos pasikeis. Tačiau ne tik Kaune, bet ir kitose savivaldybėse pernelyg dažnai tenka susidurti su valdininkais, kurie beveik visko paniškai bijo. Bijo drąsių sprendimų, nors įstatymai jų nedraudžia, bijo perdėto žiniasklaidos dėmesio ir jos įtarinėjimų. Jiems geriau nieko nedaryti ir gyventi ramiai. Perimant ir naudojantis Europos Sąjungos tradicijomis verta daugiau plėtoti visuomenei naudingus viešosios ir privačios partnerystės projektus“, - sakė J.Dumašius.

„Hidrostatybos“ vadovas minėjo ir Klaipėdos transporto problemą – garsųjį Jakų žiedą, kurio pralaidumas nebeatitinka jokių reikalavimų. Kasryt jis nepatogumų į Klaipėdą atvykstantiems aplinkinių miestelių gyventojams, nepagarbos tas žiedas sulaukia vasaros metu į Palangą plūstant poilsiautojams iš visos Lietuvos.

„Jakų žiedo rekonstrukcija, kurią atlikus atsirastų kelių aukštų nesusikertanti sankryža, galėtų tapti puikiu viešojo ir privataus sektoriaus bendradarbiavimo projektu. Tokio infrastruktūros objekto atsiradimas būtų naudingas visai Lietuvai, save vadinančiai tranzito valstybe. Realizuojant tokius projektus verta skaičiuoti: ar brangiai kainuojančius objektus statyti privačių bendrovių lėšomis ir jais naudotis kuo greičiau, ar naudojant mokesčių mokėtojų pinigus tęsti statybas bent dvigubai-trigubai ilgiau, užkraunant išlaidų naštą visiems gyventojams“, - kalbėjo J.Dumašius.

Numarinta iniciatyva

Apie 3P pavojus kalbėjo „Vingės terminalo“ marketingo vadovas Dalius Mikalajūnas. Jo nuomone, įgyvendinant 3P būtini tam tikri saugikliai, nes jų nebuvimas lėmė tai, jog lig šiol Lietuvoje vykdytus 3P projektus persekiojo įvairūs skandalai. Dar neseniai buvo daug kalbama apie viešųjų logistikos centrų steigimą, tačiau ši iniciatyva numarinta, projektai nejuda kelerius metus. Per tą laiką verslas daug investavo į logistikos centrų verslą, todėl atsiradus viešiesiems logistikos centrams, jiems teikiant valstybės paramą, būtų pažeistos konkurencinės sąlygos. 

„Labai svarbu, kad valstybė, vystydama 3P projektus, atsižvelgtų į visuomenės interesą ir neinvestuotu ten, kur infrastruktūra gali būti sukurta rinkos sąlygomis, priešingu atveju šie projektai nebus priimtini visuomenei“, - sakė D.Mikalajūnas.

Vadovo nuomone, valstybė turėtų skatinti probleminius 3P projektus, kur privati iniciatyva neišvengiama. Vienas pavyzdžių - kelių infrastruktūra. Tranzito šalimi save vadinančios valstybės sėkmės garantas - kelių infrastruktūra, ji gyvybiškai svarbi logistikos verslui.

„Miestų aplinkkeliai, tiltai, viadukai – mes turime sukurti tokią kelių sistemą, kuri būtų patraukli ir patogi vežėjams. Reikia peržvelgti įstatymų bazę, santykius su kaimyninėmis valstybėmis, tobulinti muitinės procedūras ir jos veiklą, kad tranzitas per Lietuvą tik didėtų“, - kalbėjo D.Mikalajūnas.

Šaltinis: Vakarai.LT

Įrašykite savo komentarą:

Pasiliekame teisę pašalinti nekultūringus, nesusijusius su tema, pasirašytus kito asmens vardu, pažeidžiančius įstatymus, reklaminius, kurstančius nelegaliems veiksmams komentarus. Privalome specialiosioms Lietuvos tarnyboms pateikti duomenis apie įžeidžiančių, smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokią neapykantą skatinančių komentarų autorius. Informuokite redaktorius apie netinkamus komentarus.